hh 
SZKOx PODSTAWOWA W 名IERZAWIE
 

KONKURS "BÓBR"

KODUJ Z KLAS

KURS KODOWANIA - C+

  NAUKA PROGRAMOWANIA
 


Scottie Go! Labyrinth Mobile...

...to dobry przyk豉d na to, 瞠 dzieci mog uczy si poprzez zabaw i to nawet skomplikowanych rzeczy. To równie ciekawa propozycja dla rodziców, którzy szukaj atrakcyjnego sposobu na rozwój swoich pociech.

Link: https://scottiego.com/scottie-go-labyrinth-mobile/

Po zainstalowaniu aplikacji na urz康zeniu nale篡:

1. Pobra, wydrukowa i wyci望 bloczki do uk豉dania programów.

2. Zagra w pierwszy modu (10 zada) za darmo lub zakupi ca陰 gr.

3. Zapozna si z Lekcj 1 (Jak gra?).

4. Uruchomi zadanie i zapozna si z jego tre軼i.

5. U這篡 z bloczków rozwi您anie i zeskanowa je.

6. Obserwowa jak na ekranie urz康zenia Scottie wykonuje u這穎ny program

LINK:

Pobierz bloczki - https://scottiego.com/.../upl.../Bloczki-do-wydruku_SGLM.pdf

Pobierz:

1. https://play.google.com/store/apps/details...

lub


LEGO MINDSTORMS EV3

Klocki Lego Mindstorms to kszta速owanie sprawno軼i manualnej oraz wykorzystanie praktycznych wiadomo軼i w dziedzinie sterowania stworzonymi przez dziecko konstrukcjami,
dzi瘯i zastosowaniu unikalnego oprogramowania oraz technologii bezprzewodowej
陰czno軼i Bluetooth lub Wi-Fi.

Zestawy klocków Lego Mindstorms umo磧iwiaj budow wyj徠kowych robotów lub innych unikalnych konstrukcji in篡nierskich, w tym zestawy z serii kosmos, dla zastosowa edukacyjnych i konkursowych. 

Projekty: Puppy, Gyro boy, Color sorter,  Robot arm


Robo-educator




PIXBLOCKS

PixBlocks jest prosty w obs逝dze i czytelny, zawiera tak瞠 mnóstwo 獞icze
rozwijaj帷ych zarówno logiczne, jak i twórcze my郵enie. Zalety te czyni aplikacj 鈍ietnym rozwi您aniem, je郵i chodzi o programowanie dla dzieci i m這dzie篡.

https://pixblocks.com/pobierz/




PYTHON

Python to j瞛yk programowania zaprojektowany tak, aby by szczególnie
przyst瘼ny dla pocz徠kuj帷ych programistów, a z drugiej strony stanowi pe軟owarto軼iowy
j瞛yk programowania pozwalaj帷y na tworzenie “powa積ych” aplikacji
na systemy operacyjne Windows, czy Linux.

Prostota Pythona polega na rezygnacji z nadmiarowych znaków w kodzie
(np.: ko鎍z帷ych lini kodu), braku konieczno軼i deklarowania zmiennych, czy wymuszon na u篡tkowniku konieczno嗆 odpowiedniego formatowania kodu tak,
aby by dla innych czytelniejszy. Python jest, równie j瞛ykiem,
dla którego ju obecnie istnieje olbrzymie wsparcie edukacyjne - w internecie znale潭
mo積a wiele ciekawych projektów opartych o ten j瞛yk
(i np. dodatkowo minikomputer RaspberryPi). <link>

Niniejsze materia造 to poprawiona i uzupe軟ionan dokumentacja do szkole
z j瞛yka Python realizowanych w ramach projektu Koduj z Klas prowadzonych
przez Fundacj Centrum Edukacji Obywatelskiej w latach 2014-2017.

Pocz徠kowe materia造 zak豉da造 wykorzystanie j瞛yka Python w wersji 2.
W wersji obecnej wsz璠zie, gdzie to mo磧iwe, u篡wamy Pythona 3.

https://python101.readthedocs.io/pl/latest/


SCRATCH JR

Z programowaniem w Scratch poradzi sobie nawet ucze, który nie czyta jeszcze w pe軟i p造nnie - krótkie komendy i ró積okolorowe klocki u豉twiaj programowanie uczniom, którzy maj problemy ze zrozumieniem d逝窺zych tekstów. Co jednak, je郵i chcemy wprowadzi j瞛yk Scratch w grupie, która jest dopiero na etapie poznawania literek lub w której jest wielu uczniów, których tempo czytania bardzo utrudnia prowadzenie zaj耩? Twórcy programu Scratch przewidzieli takie sytuacje i w zesz造m roku stworzyli j瞛yk Scratch Junior adresowany do dzieci w wieku 5-7 lat.

https://jfo8000.github.io/ScratchJr-Desktop/

pobierz dla WINDOWS

Scratch Junior jest uproszczon wersj Scratcha. Podstawowa ró積ica polega na tym,
瞠 zamiast komend mamy klocki z piktogramami, które je reprezentuj. Komendy ustawiane
s w jednej linii poziomej pod obrazkiem (linearna fabu豉 dot. jednego duszka).

Scratch Jr posiada te mniej dost瘼nych komend. Np. nie ma komend wykorzystuj帷ych
zmienne, z tego powodu m.in. nie ma mo磧iwo軼i ustawienia k徠a rotacji duszka
(jest on domy郵nie ustawiony na warto嗆 15 stopni).

Poniewa w tym wieku trudno by這 wyja郾i dzieciom koncepcj osi wspó逗z璠nych
(i koordynat pozycji) Scratch Jr nie ma funkcji ustawienia konkretnej pozycji duszka.
Podobnie p皻le dotycz ca貫go skryptu, a nie poszczególnych jego cz窷ci.
Ograniczenia te u豉twiaj m這dszym u篡tkownikom korzystanie z aplikacji - ograniczaj
liczb mo磧iwych b喚dów. Scratch Jr sprawdzi si przede wszystkim do tworzenia
prostych gier oraz interaktywnych historyjek. 


NAUKA PROGRAMOWANIA - SCRATCH

Scratch to opracowany przez MIT (MIT Media Lab - Lifelong Kindergarten Group)
wizualny j瞛yk programowania dla najm這dszych
- jego cech wyró積iaj帷 jest
brak konieczno軼i pisania kodu komputerowego - elementami sk豉dni tego j瞛yka nie s komendy pisane, a wizualne elementy / “klocki” kodu, które jedynie nale篡 ze sob po陰czy.

J瞛yk Scratch - co niezwykle istotne w przypadku uczenia dzieci - pozwala bardzo szybko
osi庵a efekty programowania - ju jeden pojedynczy klocek mo積a “wykona”
(co jest niecodzienn cech na tle innych j瞛yków programowania).

Dodatkowo do uruchomienia 鈔odowiska j瞛yka Scratch nie jest wymagana instalacja
瘸dnych dodatkowych programów - wystarczy dzia豉j帷a przegl康arka internetowa,
pracuj帷a na komputerze z dowolnym systemem operacyjnym.

Dodatkowo dzieci mog za這篡 konto umo磧iwiaj帷e zapisywanie projektów w “chmurze”,
dzi瘯i czemu maj 豉twy dost瘼 do swojej pracy równie z poza szko造.

<link>

Pobierz


LINK: https://scratch.mit.edu/



Programowanie na etapie wczesnoszkolnym nale篡 kojarzy z nauk kompetencji mi瘯kich
takich jak my郵enie logiczne, kreatywno嗆, umiej皻no嗆 rozwi您ywania problemów
pozwalaj帷 dzieciom odnale潭 si w 鈍iecie nowoczesnych technologii.
 

===

Akcja gry rozpoczyna si w 2020 r., w momencie, gdy kosmita Scottie w wyniku
drobnego wypadku przymusowo l康uje na naszej planecie. Jego statek kosmiczny
jest uszkodzony i tylko zdobycie cz窷ci zamiennych pozwoli mu wróci na swoj
planet. Dziesi耩 punktów na mapie, blisko sto zada o rosn帷ym stopniu trudno軼i.
Gdy Scottie je wykona, otrzyma upragnione cz窷ci zamienne.


Ucze  musi mu w tym pomóc. Kosmita Scottie pos逝guje si pewnym
szczególnym j瞛ykiem, ale prostym, logicznym i bardzo precyzyjnym.
Wizualnym j瞛ykiem programowania, 豉twym do nauczenia nawet dla najm這dszych.

Prowadzone w okresie testów warsztaty dla dzieci i nauczycieli oraz lekcje prowadzone
w naturalnym 鈔odowisku uczniów potwierdzaj, 瞠 鈔odowisko do programowania Scottie Go!
jest nie tylko bardzo atrakcyjnym narz璠ziem edukacyjnym, ale jednocze郾ie prostym i skutecznym.
Podczas zaj耩 obserwuje si niesamowity entuzjazm graczy, zarówno w czasie opracowywania rozwi您a, ich przeprojektowywania, jak i w momencie osi庵ania przez nich celu. 

Najm這dsi gracze rozpoczynaj帷y przygod z czytaniem i liczeniem ze skupieniem
okre郵aj pola do przej軼ia Scottiego, wspieraj si ikonami, aby zastosowa w豉軼iwe klocki.

Fazy programowania w Scottie Go!

Problem i projektowanie

Przejrzysta aplikacja poprzez przygotowane samouczki wprowadza w nauczane zagadnienie,
wskazuje nowe, wyst瘼uj帷e w zadaniu klocki, wyznacza graczowi kolejne zadania do wykonania.
Gracz zapoznaje si z aktualnym zadaniem i analizuje je. Planuje sekwencje polece,
które sprawi, 瞠 Scottie w odpowiednim momencie podskoczy, ominie przeszkody,
podniesie obiekt, uruchomi urz康zenie i w ko鎍u zrealizuje cele zadania.

Kodowanie

Nast瘼nie gracz przyst瘼uje do pisania programu. Nie potrzebuje do tego du穎 miejsca.
Stó, pod這ga w sali, a nawet trawnik na boisku b璠 odpowiednie. Ka盥y program uk豉da
z klocków rozpoczynaj帷 klockiem START, ko鎍z帷 klockiem KONIEC.

Mi璠zy nimi wstawia sekwencj polece. Ka盥y klocek jest wyra幡ie opisany. Podstawowe klocki
poza nazw wzbogacone s ikon, co u豉twia zabaw dzieciom, które dopiero zaczynaj czyta.

Wyszukiwanie poszczególnych klocków-polece jest proste, gdy klocki umieszczone s w pude趾u
jak cukierki w bombonierce. Ka盥a grupa klocków ma swój kolor, gniazda zosta造 opisane.
Uk豉danie programu natomiast u豉twiaj wykonane w klockach odpowiednie wci璚ia.

Testowanie

Po przyci郾i璚iu w aplikacji przycisku Aparat, gracz przejdzie do trybu skanowania programu.
Jedno zdj璚ie lub wideo i gotowe. W tym momencie u這穎ny przez
gracza za pomoc klocków program zostaje zarejestrowany a nast瘼nie w u豉mku
sekundy przetworzony na ruchy Scottiego. Aplikacja przeanalizuje tak瞠 poprawno嗆 programu
oraz sprawdzi, czy cele zadania zosta造 osi庵ni皻e.

Po wykonanym zadaniu gracz otrzymuje krótk informacj zwrotn oraz gwiazdki.
Najcz窷ciej im krótszy program napisze gracz, tym wi璚ej otrzyma gwiazdek.

W kolejnych modu豉ch gry Scottiego czeka wiele nowych przygód. Spotkanie
z india雟kim przewodnikiem to wyzwanie, w którym nale篡 pomóc Scottiemu zebra pióra
do nowego pióropusza. Okazuje si, 瞠 be u篡cia instrukcji POWTÓRZ b璠zie to niezmiernie trudne.

Gracze tworz p皻le u篡waj帷 m.in. dwóch klocków. Klocka POWTÓRZ oraz klocka
KONIEC P邛LI LUB WARUNKU. Klocki te otaczaj instrukcje, które b璠 powta-
rzane. Jest to analogia do stosowanych w j瞛ykach programowania nawiasów.

Link do 廝ód豉: https://scottiego.com/pl/edu-scottiego/about-the-game/ 






Na zdj璚iach: uczniowie z klasy 4 "b" podczas nauki programowania



Przyk豉dy z ca貫go 鈍iata pokazuj, 瞠 nauka podstaw programowania jest mo磧iwa
ju od wczesnych etapów nauczania i to w豉郾ie wówczas przynosi najlepsze efekty.

http://mistrzowiekodowania.samsung.pl/lekcje_programowania-p2.html

J瞛yki programistyczne nie s ju domen informatyków, a narz璠ziem,
które pozwala uczniom rozwija my郵enie kreatywne, doskonali umiej皻no軼i analityczne,
nad捫a za post瘼em techniki i z owoców tego post瘼u 鈍iadomie korzysta. 

Programowanie sta這 si – obok j瞛yka ojczystego i jednego j瞛yka obcego - trzecim j瞛ykiem,
który ka盥y cz這wiek powinien zna cho na podstawowym poziomie,
by rozumie otaczaj帷y go 鈍iat i zachodz帷e w nim zmiany.

Nauka programowania rozwija wiele kompetencji potrzebnych dzieciom,
pisanie programów to gimnastyka dla mózgu, pozwala wypracowa umiej皻no嗆 efektywnego my郵enia. 
Poza tym zaj璚ia te pozwalaj uczniom rozwija my郵enie kreatywne, doskonali umiej皻no軼i analityczne, nad捫a za post瘼em techniki i z owoców tego post瘼u 鈍iadomie korzysta.

Nowoczesne gry edukacyjne odgrywaj wa積 rol w procesie nauczania i uczenia si,
tworz 鈔odowisko, gdzie dzieci eksperymentuj, rozwi您uj帷 wspólnie problemy, a tak瞠: 

- doskonal umiej皻no軼i analitycznego i logicznego my郵enia,
- rozwijaj intuicj algorytmiczn,

- ucz rozwi您ywania skomplikowanych problemów i pracy w grupie,

- wspieraj rozwój kompetencji w zakresie nauczania programowania w edukacji wczesnoszkolnej
.




LOFI ROBOT W SZKOLNEJ PRACOWNI KOMPUTEROWEJ

LOFI Robot (LINK)to polski, innowacyjny zestaw edukacyjny s逝膨cy
do nauki robotyki, czyli konstruowania oraz o篡wiania robotów i maszyn. Umo磧iwia proste i szybkie
zbudowanie ró積ego rodzaju robotów: omijaj帷ych przeszkody, pod捫aj帷ych za 鈍iat貫m,
maluj帷ych, 鈍iec帷ych, poruszaj帷ych si samodzielnie lub zdalnie sterowanych.

LOFI Robot oparty jest o narz璠zia open source,
dzi瘯i czemu mo積a go dowolnie samodzielnie modyfikowa i rozwija.
Podstawowym z tych narz璠zi jest j瞛yk oprogramowania SCRATCH.

ζtwo嗆 budowania robotów LOFI jest mo磧iwa dzi瘯i wykorzystaniu
rozwi您a zaprojektowanych z my郵 o amatorach. To prosty i 豉two dost瘼ny system
do konstruowania robotów i nauki robotyki, a tym samym idealne pole
do nauki podstaw mechaniki, fizyki, elektroniki i programowania.

Rosn帷e zainteresowanie robotyk wynika w du瞠j mierze
z ogólno鈍iatowego trendu wprowadzania nauki programowania do szkó,
poniewa zaczyna by ono postrzegane jako umiej皻no嗆 tak samo niezb璠na
w codziennym 篡ciu jak j瞛yk angielski.

LOFI Robot jest doskona造m narz璠ziem w edukacji, poniewa innowacyjna
firma z Trójmiasta oferuje nie tylko system do konstruowania robotów i maszyn,
ale równie ma pomys i konkretne rozwi您ania, pozwalaj帷e na uczenie programowania.

LOFI Robot wykorzystuje naturaln pasj (wyra幡ie widoczn u dzieci i m這dzie篡)
do budowania i wymy郵ania. Konstruowanie pojazdów i urz康ze
oraz wprawianie ich w ruch i nadawanie im indywidualnego charakteru to dla uczniów
rado嗆 sama w sobie – a przy okazji ucz si oni podstaw mechaniki, elektroniki i programowania.

Co wi璚ej, budowanie robotów ma w sobie du穎 wa積ych
i cennych ‘mi瘯kich’ aspektów, takich jak umiej皻no嗆 pracy nad projektem,
pracy w grupie i pracy nad zadaniem, które trwa ca造 semestr, a nie tylko 45 minut.

(廝ód這)

Nauczyciele informatyki

<czytaj dalej>


NAUKA PROGRAMOWANIA: 


CODE MONKEY

Ma貫j ma逍ce gro幡y goryl zabra worek bananów. Jednak nie zauwa篡,
瞠 w worku by豉 dziura i owoce wypadaj na ziemi. Ma逍ka nie da豉 za wygran!
Rusza w podró, by odzyska utracone banany. Pomó jej pokona przeszkody!



FROZEN

U篡j kodu, by razem z Els i Ann tworzy niesamowite lodowe wzory.
Prowad postaci po lodowisku tworz帷 pi瘯ne p豉tki 郾iegu i zbuduj zimow krain.

https://studio.code.org/s/frozen/stage/1/puzzle/1



MINECRAFT

Nie jest 豉two prze篡 w dzikim lesie. Steve i Alex z gry Minecraft dobrze o tym wiedz.
Kluczowe jest posiadanie dobrego planu i sprawne  jego wykonanie.
Pomó bohaterom sprosta wyzwaniom uk豉daj帷 dla nich kod.

https://code.org/minecraft




ROBOT KAREL

Karel jest robotem, który potrafi wykonywa sporo zaawansowanych czynno軼i.
Pomaga na farmie przy uprawie ro郵in i w warsztacie. 

https://hoc.nclab.com/karel/pl/



LIGHTBOT (Android OS, IOS, Win OS)


W zadaniach nale篡 tak zaprogramowa robota,
aby zapali on przy pomocy polecania "瘸rówka" wszystkie niebieskie pola znajduj帷e si na planszy.


Poznajemy nowe poj璚ia:

- sekwencje,
- procedury,
- p皻le,
- optymalizacja kodu,
- instrukcje warunkowe.

Czasami miejsca w polu roboczym na skrypty jest bardzo ma這,
dlatego w niektórych etapach musimy dobrze zastanowi si,
zanim u這篡my odpowiedni sekwencj ruchu.

W ten sposób jeste鄉y zach璚ani przez twórców aplikacji
do optymalizacji sposobu rozwi您ywania problemu.




LIGHTBOT wersja 2

KODUJ!

Gra pochodzi ze strony Armorgames.


LINKI DO STRON
O TEMATYCE NAUKI PROGRAMOWANIA:

Ministerstwo Cyfryzacji:

http://koduj.gov.pl/rodzice/materialy-dla-rodzicow/

Strona Centrum Projektów Polska Cyfrowa

https://cppc.gov.pl

Portal EDUNEWS.PL,
którego mottem sta這 si powiedzenie
"dobre pomys造 na edukacj przez ca貫 篡cie".

https://edunews.pl

KOMPUTER 名IAT

http://www.komputerswiat.pl

MISTRZOWIE KODOWANIA

http://mistrzowiekodowania.samsung.pl/

TYDZIE KODOWANIA

http://codeweek.org.pl/





We wspó逍racy z:

         




 


SZKOx PODSTAWOWA W 名IERZAWIE