SZKOŁA PODSTAWOWA W ŚWIERZAWIE
 
Kontakt z nami: www.zszpswierzawa.prv.pl, tel. 75-713-53-97, gg 3167767. SKYPE: zszpswierzawa                               

  MENU:

powrót

  BEZPIECZNY INTERNET 
 


ZAGRAJ W QUIZ O BEZPIECZNYM INTERNECIE


QUIZ KAHOOT

https://play.kahoot.it/#/k/9a70069a-be91-4bd4-8ff0-6bf30c15b00b



<zeskanuj>


WYNIKI POWIATOWEGO KONKURSU "BEZPIECZNI W SIECI"

Poniżej prezentujemy prace laureatów


Autor: Ksenia Malińska, kl. VIII, SP Wilków

Autor: Ksenia Malińska, kl. VIII, SP Wilków

Autor: Natalia Maćków, kl. IV, SP nr 1 Złotoryja

Autor: Natalia Maćków, kl. IV, SP nr 1 Złotoryja

Autor: Antoni Cichoń, kl. IV, SP Nowy Kościół

   Autor: Antoni Cichoń, kl. IV, SP Nowy Kościół


Autor: Wojciech Kowalczyk, kl. IV, SP Świerzawa
  Autor: Wojciech Kowalczyk, kl. IV, SP Świerzawa

SP Nowy Kościół, kl. IV (Nikola Gajewska)

SP Nowy Kościół, kl. IV (Nikola Gajewska)

Autor: Dominik Sarul, kl. VII, SP Nowy Kościół

   Autor: Dominik Sarul, kl. VII, SP Nowy Kościół

Autor: Katarzyna Sobolewska, kl. VI,  SP Nowy Kościół

Autor: Katarzyna Sobolewska, kl. VI,  SP Nowy Kościół

Autor: Zuzanna Bober, kl. IV, SP Nowy Kościół

   Autor: Zuzanna Bober, kl. IV, SP Nowy Kościół

Autor: Aleksandra Ptak, kl. VI, SP Świerzawa

Autor: Aleksandra Ptak, kl. VI, SP Świerzawa


PRACA POZAKONKURSOWA

Autor: Patrycja Ciszek, Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Złotoryi

   Autor: Patrycja Ciszek, Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Złotoryi

Dziękujemy uczestnikom konkursu, nauczycielom za udział w konkursie.


regulamin konkursu <zobacz>


CYBERNAUCI - KOMPLEKSOWY PROJEKT KSZTAŁTOWANIA
BEZPIECZNYCH ZACHOWAŃ W SIECI


Celem jest podniesienie kompetencji wszystkich wymienionych grup
w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia.

W naszej szkole przeprowadzone zostaną w warsztaty z zakresu cyberbezpieczeństwa
z trzema grupami: uczniów, nauczycieli i rodziców.

Każdy otrzyma pakiet materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z TIK.

LINK

Tematyka zajęć: 

"Mój wizerunek w internecie" - zagadnienia związane z kształtowaniem wizerunku
w Sieci oraz cyberzagrożenia oraz "Komunikacja zapośredniczona w internecie – szansa,
czy podstawa cyberprzemocy?" - wybrane zagrożenia związane
z zastosowaniem komunikacji zapośredniczonej, w tym głownie cyberprzemoc. 

Spotkania poprowadził Pan Paweł Gorzyca, Emisariusz Bezpiecznego Internetu
w projekcie
"CYBERNAUCI" - kompleksowym projekcie kształtowania bezpiecznych zachowań w Siec
i.













<powiększ>

Zeskanuj (pobierz app)


Poniżej prezentujemy Państwu bazę artykułów związanych
z tematyką bezpieczeństwa dzieci w Internecie:



pdfCyberprzemoc - charakterystyka zjawiska, skala problemu, działania profilaktyczne - Łukasz Wojtasik - artykuł omawia istotę cyberprzemocy i skalę zjawiska na podstawie badań.
Zawiera również informację o działaniach mających na celu zabieganie wystąpienia problemu
(PDF, 177KB).


pdfDzieci on-line w oczach rodziców - komunikat prasowy przedstawiający wyniki badań nad przekonaniami rodziców o korzystaniu przez ich dzieci z Internetu oraz świadomością zagrożeń płynących z Sieci (PDF, 137KB).

pdfKontakt dzieci z niebezpiecznymi treściami w Internecie - Łukasz Wojtasik - raport z badań dotyczących doświadczeń dzieci związanych z niebezpiecznymi treściami
w Internecie (PDF, 163KB).


pdfPrzemoc rówieśnicza a media elektroniczne - Łukasz Wojtasik -
raport z pierwszych w Polsce badań nad zjawiskiem cyberprzemocy (PDF, 148KB).


pdfCharakterystyka zagrożeń dla dzieci w Internecie - Łukasz Wojtasik -
artykuł omawia dwie kategorie zagrożeń, na jakie narażone są dzieci korzystające z Internetu: niebezpieczne kontakty oraz szkodliwe (niebezpieczne) treści.
Podane są również wyniki badań skali tych zagrożeń (PDF, 144KB).

(źródło: http://emilek.pl/artykuly_i_badania/)


Internet to źródło zabawy, wiedzy i komunikacji, które czasami może nieść
ze sobą wiele zagrożeń. Najmłodsi użytkownicy zwabieni kolorowym światem
swoich smartfonów, niekiedy korzystający z nich bez ograniczeń,
bez kontroli rodziców i opiekunów, nie zdają sobie sprawy z konsekwencji
jakie mogą wiązać się ze ściąganiem gier, wysyłaniem drogich sms-ów
lub dostępem do treści nieodpowiednich dla ich wieku.

źródłohttp://www.cik.uke.gov.pl/moj-smartfon-moj-maly-swiat-19896

Podczas spotkania młodzi użytkownicy Internetu dowiedzą się
jakich informacji lepiej nie zamieszczać w sieci oraz jak ochronić
swój smartfon lub komputer przed atakiem wirusów.

W trakcie spotkania uczniowie dowiedzą się, jak bronić się przed wirusami
oraz jak nie narażać rodziców na niepotrzebna wydatki
w trakcie korzystania z internetu oraz co to jest hejt oraz jak reagować,
gdy natkną się na niego w internecie.
Otrzymają wiedzę na temat odpowiedzialnego
korzystania ze smartfonów.

===

Świat smartfonów, tabletów, komputerów i Internetu to świetne miejsce
– jeśli wiemy, jakich zagrożeń unikać. Jak pozostać „po jasnej stronie” sieci?
O tym opowiada  animowany film, dla dzieci w wieku od 6 do 9 lat.

Zobacz online:
 https://www.youtube.com/watch?v=wM7eHU0GC3I

Film 2:  Dzieci i młodzież to jedna z grup najbardziej narażonych
na niebezpieczeństwa związane z nowymi technologiami.

Jak unikać zagrożeń i bezpiecznie surfować po Internecie?
O tym w filmie edukacyjno-informacyjnym dla dzieci w wieku od 10 do 12 lat.

Zobacz online:
 https://www.youtube.com/watch?v=R512Q8vPYOA

LINK:

https://cybernauci.edu.pl/filmy-moj-smartfon-moj-maly-swiat-klikam-z-glowa-uke/



ULOTKA:






INFORMACJE DLA RODZICA

Kontrola Rodzicielska podstawą zaufania ;-)

Internet to bardzo bogate i poręczne źródło wiedzy,
jednak nie można zapominać, że wśród pożytecznych treści,
jakie można znaleźć w sieci, znajdują się rzeczy
nieodpowiednie dla nieletnich, pełne wulgaryzmów,
filmów i grafiki przeznaczonej dla osób pełnoletnich.

 

Z myślą o bezpieczeństwie dzieci powstały programy
pełniące funkcję kontroli rodzicielskiej.

Kontrola rodzicielska pomaga zarządzać sposobem
korzystania z komputera przez dzieci.
Można na przykład nałożyć ograniczenia dotyczące godzin,
w których dzieci mogą korzystać z komputera, gier,
w które mogą grać, a także programów, które mogą uruchamiać.


Drodzy Rodzice, korzystajcie z możliwości
jakie dają Wam specjalne oprogramowania!

  1. Określcie limit czasu, w którym dzieci mogą logować
    się do komputera. Możecie np. umożliwić dzieciom logowanie
    się w określonych godzinach.
  2. Kontrolujcie dostęp do gier, określajcie poziom klasyfikacji wiekowej. Odpowiednie oprogramowanie pozwoli Wam wybierać typy zawartości, które mają być blokowane, a także zezwalać na konkretne gry
    albo je blokować.
  3. Korzystajcie z kontroli, która blokuje dzieciom uruchamiania
    programów, których nie powinny używać.

Aby rozpocząć całą akcję kontrolowania należy mieć własne konto,
z poziomu którego można będzie monitorować co robią wasze pociechy.

Do niedawna taka ochrona była możliwa tylko
w przypadku tradycyjnych systemów operacyjnych.
Teraz podobnie można chronić również urządzenia mobilne,
np.: smartfony, tablety.


===

Drodzy Rodzice dbajcie o prywatność swoich dzieci w Internecie.
Komunikacja internetowa niesie ze sobą wiele zalet -
szybkość, dostępność i łatwość nawiązywania wirtualnych znajomości.
Dzieciaki niekiedy bez ograniczeń i bez kontroli rodziców
poruszają się w kolorowym, wciągającym świecie
portali społecznościowych, czatów, a nawet portali dla dorosłych.
Internet oprócz nauki i zabawy, stwarza także pewne zagrożenia.

 

Drodzy Rodzice!
  1. Zwróćcie uwagę dzieci na ochronę ich prywatności
    podczas korzystania z Internetu. Dotyczy to nie tylko
    podawania swoich danych personalnych, adresu,
    nazwy szkoły, ale również zdjęć, form spędzania wolnego czasu
    czy też aktywności w serwisach społecznościowych i informacji udostępnianych w ramach indywidualnego profilu.
  2. Zadbajcie, by publikowane przez dzieci zdjęcia były dostępne
    wyłącznie osobom, dla których są przeznaczone
    (kwestia ustawień bezpieczeństwa profilu).
  3. Uświadomcie dziecku, że bicie rekordów w zdobywaniu
    znajomych na internetowym profilu nie świadczy o tym,
    jakim jest człowiekiem. Kontakty z nieznajomymi mogą być szczególnie groźne, jeżeli prowadzą do spotkania w realnym świecie.
    Anonimowość Internetu i łatwość tworzenia fałszywych
    profili na portalach społecznościowych powoduje,
    że wśród znajomych naszego dziecka, szczególnie tych poznanych
    w Internecie, może znaleźć się osoba o złych intencjach.


    Internet stał się niestety źródłem informacji dla osób wykorzystujących łatwowierność i naiwność dzieci. Najbardziej przemawiającym do wyobraźni przykładem jest możliwość uwiedzenia dziecka przez osobę dorosłą. Osoba taka nawiązuje kontakt z dzieckiem wykorzystując wcześniej zdobyte w Internecie informacje o nim.

    Dziecko poddawane jest manipulacji – kontakt rozpoczyna się od rozmów na neutralne tematy, dziecko jest „oswajane”. Nieznajomy przedstawia się jako jedyny przyjaciel, jedyna osoba, która je rozumie.

    Następnie próbuje skłonić je do np.: spotkania, zrobienia i przesłania intymnych zdjęć, a w skrajnych przypadkach może skrzywdzić
    Nasze dziecko. Jednocześnie, by ukryć tę relację przed
    bliskimi dziecka, skłania je do zachowania „wspólnej tajemnicy”.
Warto wpoić dziecku zasadę ograniczonego zaufania
w kontaktach zawieranych przez Internet.
Nigdy nie wiadomo, czy osoba, z którą się kontaktujemy jest tym,
za kogo naprawdę się podaje.
<źródło - link>


===

Jeszcze kilka lat temu rodzice opatrywali stłuczone kolana, łagodzili kłótnie
o lalkę czy piłkę, i martwili się czy ich dziecko w szkole lub na podwórku
nie spotka się z przemocą fizyczną starszych i silniejszych dzieciaków.

 Zmiana sposobu życia, globalizacja i rozwój technologii przyniosły
nam nowy rodzaj zagrożeń. Teraz dzieciaki większość wolnego czasu spędzają
wpatrzone w ekran komputera lub smartfona. Ludzi poznają w wirtualnym świecie,
poprzez sieć rozmawiają z rówieśnikami, wymieniają się informacjami, zdjęciami – żyją w sieci.

Powszechny dostęp do Internetu i telefonów komórkowych doprowadził
do powstania nowego zjawiska dotykającego dzieci i młodzież – CYBERPRZEMOCY!
 

Drodzy rodzice!

Wasze dziecko korzystając z różnych portali społecznościowych,
stron internetowych może spotkać się z:

     zastraszaniem, poniżaniem, oczernianiem w Internecie,
    podszywaniem się pod kogoś w sieci,
    publikowaniem w Internecie i rozsyłaniem telefonem zdjęć lub filmów,
które je lub kogoś innego obrażają lub wyśmiewają.

 Wasze dziecko może paść ofiarą cyberprzemocy, kiedy zostanie nagrany filmik
z jego udziałem, zrobione zdjęcie, a następnie opublikowane w sieci w celu np.: ośmieszenia.

 Takie działania mogą wyrządzić krzywdę i negatywnie odbić się na psychice dzieciaków,
dla których bardzo ważny jest ich wizerunek wśród rówieśników.
Agresja, czy dokuczliwe uwagi w Internecie wywołują w dzieciach frustrację,
poczucie zagrożenia i bezradności.

 Aby jak najskuteczniej obronić bliskich przed cyberprzemocą,
należy dobrze poznać reguły funkcjonowania portali społecznościowych,
z których korzystają nasze dzieci, w tym jaki poziom prywatności jest w nim oferowany.
Bezpieczny portal powinien umożliwić użytkownikom udostępnianie informacji ich
dotyczących tylko wybranym przez nich osobom.

 Uczulcie dzieci by nie ujawniały swoich danych osobowych i zachowywały wzmożoną ostrożność w kontaktach z innymi użytkownikami sieci, zwłaszcza tymi których nie poznali osobiście.

Jeśli Wasze dziecko padnie ofiarą cyberprzemocy: 

- skontaktujcie się z administratorem serwisu, w którym zostały opublikowane ośmieszające lub krzywdzących materiały, aby je zablokować; 

- zabezpieczcie dowody takie jak: zrzuty ekranu, SMS-y z pogróżkami, zapisy rozmów z komunikatorów internetowych lub czatowych, obraźliwe maile itp.,  które mogą przyczynić się do zidentyfikowania sprawcy;

- w przypadku podejrzenia przestępstwa, poinformujcie organy ścigania czyli policję lub prokuraturę. Jeśli nie znacie sprawcy nękającego Wasze dziecko, organy ścigania mogą uzyskać dostęp do billingów telefonicznych lub logów z serwera administratora serwisu pozwalające na zidentyfikowanie go.

 
Rozmawiajcie z dziećmi, zwracajcie uwagę na ich zachowanie!

Jeśli dzieci padną ofiarą cyberprzemocy, zapewnijcie wsparcie,
niekiedy potrzebna będzie pomoc psychologa.

<źródło>




Bezpieczeństwo dzieci w cyberprzestrzeni
Internet - dużo możliwości, dużo zagrożeń

Błyskawiczny rozwój techniki powoduje, że dostępność usług telekomunikacyjnych
stale się zwiększa. Nowe technologie dają nam bardzo dużo możliwości,
niejednokrotnie jednak wykorzystywane są również do nieuczciwych
lub sprzecznych z prawem praktyk. Dlatego tak ważne jest, by przed niebezpieczeństwami
w Sieci ustrzec najmłodszych użytkowników Internetu - to oni są najbardziej podatni
na zagrożenia telekomunikacyjne.

===

Nowe negatywne zjawiska, które obserwujemy w związku z upowszechnieniem się dostępu do sieci, to:

1. grooming - uwodzenie dzieci przez osoby dorosłe, najczęściej o skłonnościach pedofilskich;

2. cyberprzemoc lub cyberbullying - publikacja materiałów zawierających obraźliwe treści wobec jednej lub kilku osób, najczęściej nieświadomych umieszczenia takich informacji na swój temat w sieci,
w celu ich szykanowania bądź poniżania;

3. spam - masowo przesyłane w sieciach telekomunikacyjnych (w Internecie oraz SMS-ami) informacje niezamówione, najczęściej o charakterze komercyjnym. Spam stanowi jeden z kanałów dystrybucji szkodliwego oprogramowania (np. wirusów lub robaków internetowych), jest wykorzystywany do zbierania i weryfikowania adresów poczty elektronicznej dla potrzeb budowania nielegalnych baz danych teleadresowych;

4. phishing - próby kradzieży danych wrażliwych. Dokonywany jest poprzez wysyłanie do użytkowników wiadomości łudząco podobnej do wiadomości od zaufanego podmiotu (np. banku),
z treści której wynika konieczność przesłania danych takich jak np. numer konta, karty kredytowej, kodów pin etc. Następnie tego typu dane przekazane przez nieświadomego użytkownika posłużyć
mogą do kradzieży tożsamości („identity theft") i pieniędzy.

Chrońmy dziecko przed tymi zagrożeniami !

Co zrobić, by uchronić dziecko przed niebezpieczeństwem w sieci?

1.       Odkrywaj Internet i funkcje komputera razem z dzieckiem. Bądź jego pierwszym przewodnikiem po świecie Internetu i usług telekomunikacyjnych.

2.        Naucz swoje dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa Í krytycznego podejścia do treści zamieszczanych w Internecie.

3.      Rozmawiaj z dzieckiem o cyberprzemocy. Pamiętaj, że w dobie powszechnej dostępności do mobilnych urządzeń z funkcjami aparatu i kamery, zdjęcia i filmy mogą być wykorzystane przez dzieci do szykanowania rówieśników. Powiedz dziecku, że zamieszczanie takich filmów i zdjęć na stronach internetowych może wyrządzić komuś krzywdę Pamiętaj, że cyberprzemoc to również zamieszczanie przez dzieci na forach internetowych treści oczerniających rówieśników.

Zwróć dziecku uwagę, aby:

1.    Nigdy nie podawało w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska, a posługiwało się nickiem, czyli pseudonimem. Nie powinno też podawać swojego adresu domowego i numeru telefonu, ponieważ nigdy nie może mieć pewności z kim rozmawia.

2.        Nigdy nie wysyłało nieznajomym swoich zdjęć oraz zachowało szczególną ostrożność publikując swoje zdjęcia w sieci. Nigdy do końca nie wiemy, do kogo naprawdę trafią oraz w jaki sposób zostaną wykorzystane!

3.        Jeżeli wiadomość, którą otrzymało pochodzi od nieznanego nadawcy, jest wulgarna lub niepokojąca {np. jest napisana w obcym języku, zawiera dziwne znaczki), nie powinno jej otwierać ani na nią odpowiadać, tylko pokazać ją rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej.

4.       Pamiętało, że nigdy nie ma pewności, z kim rozmawia w Internecie - ktoś, kto podaje się za rówieśnika, w rzeczywistości może być dużo starszy i mieć wobec dziecka złe zamiary.

5.       Nie odpowiadało na spam - w ten sposób potwierdzamy tylko nadawcy nasz adres poczty elektronicznej. Spowoduje to zwiększenie ilości otrzymywanego spamu lub phishingu.

6.       Nie brało udziału w „łańcuszkach internetowych" - informacje w nich zawarte nie są prawdziwe, ponadto jesl to jeden ze sposobów uzyskiwania adresów poczty elektronicznej przez spamerów.

7.       Miało świadomość, że nasze działanie w sieci nie jest anonimowe. W większości przypadków można precyzyjnie ustalić adres IP każdego komputera.

8.      Zwracało szczególną uwagę na numery telefonów, z których przychodzą niejednoznaczne SMS-y, (np. „ktoś zostawił dla Ciebie wiadomość, aby ją odsłuchać wyślij SMS na numer...")
oraz na numery, na które, zgodnie z treścią SMS-a, należy odpowiedzieć (np. 71XX, 72XX itd.), W większości przypadków odpowiadający wpada w pułapkę wysyłania kolejnych płatnych SMS-ów, co przekłada się na wysokość rachunku telefonicznego.

 

 

SZKOŁA PODSTAWOWA W ŚWIERZAWIE